Marknadsföring stor kostnad för e-butiker

 

E-handeln tar allt större marknadsandelar från den fysiska handeln. Det beror på flera saker – dels att fler och fler kunder upptäcker fördelarna med att handla online, dels att e-butiker har möjlighet att hålla nere kostnaderna för lokaler och personal. E-butiker har också möjlighet att hålla ett betydligt större lager än fysiska butiker, vilket gör att de kan pressa sina priser.holiday-shopping-1921658_960_720

En nackdel med att etablera sig i e-handelsbranschen är dock att konkurrensen är mycket hård – kanske till och med hårdare än för fysiska butiker. Detta eftersom konsumenterna på internet inte begränsas av geografiskt läge, utan helt fritt kan välja var de vill handla. Som e-butik måste man därför satsa stort på marknadsföring för att etablera sig som den främsta e-butiken inom sitt område. Detta är något som märks när man tittar på statistik ur handelsbranschen – medan detaljhandelsföretag i allmänhet lägger runt 1,9 procent av sin omsättning på marknadsföring, är motsvarande siffra för e-handeln 5,5 procent.

Ett sätt att tillfälligt täcka utgifterna för marknadsföring kan vara att ta ett snabblån på exempelvis Mobillan.se. Det är dock inte en bra idé för varken företag eller privatpersoner att låna pengar till hög ränta i längden. Man bör därför vara säker på att marknadsföringen kommer att ge utdelning, så att man har möjlighet att betala tillbaka lånet snabbt.