Så sprider du ditt budskap

 

All marknadsföring handlar om att få uppmärksamhet. Det brukar heta att all publicitet är bra publicitet, men det är inte alltid sant. Istället är det smartare att från början ha en genomtänkt strategi för att få företaget eller varumärket att synas i så bra sammanhang som möjligt. Frågan som alla marknadsföringsavdelningar ställer sig är hur budskapet ska nå ut på bästa möjliga sätt. Oavsett om det handlar om ett politiskt parti eller en tvåltillverkare gäller det att få väljare eller konsumenter att lyssna. Därför är det klokt att ta fasta på några tips som ökar förutsättningarna till att budskapet sprids till så många människor som möjligt.

Att lansera en smart kampanj är ett säkert sätt att få strålkastarljuset på sig. Det gör människor nyfikna och mer benägna att ta till sig budskapet. Det är dock inte alldeles enkelt att sätta upp ramarna för kampanjen för att den ska bli maximalt lyckad. Många PR-experter försöker gnugga geniknölarna dagligen för att komma på nästa stora kampanj. Ett sätt att förbättra chanserna för en lyckad kampanj är att ta inspiration från tidigare lyckade satsningar. Här är Coca-Colas namnkampanj ett bra exempel. Med hjälp av personligt anpassade flaskor lyckades de skapa en hype kring sin produkt som genererade stora vinster.

Woman in her 20s drawing a creative business plan at the office

En kampanj kan ge en tillfällig boost, men det är sällan en tillräckligt lyckad strategi för framgång på sikt. Därför är det alltid viktigt att tänka långsiktigt i sin marknadsföring. Eftersom företaget förhoppningsvis ska existera i många år är det klokt att redan nu jobba in varumärket och på så sätt skapa bättre förutsättningar för framtida försäljning. På så sätt får du kanske mindre uppmärksamhet för ditt budskap för tillfället, men i gengäld får du större exponering över tid. Du kan därför anpassa din marknadsföring beroende på vad du vill sälja eller erbjuda.

Till slut gäller det att inte underskatta traditionella marknadsföringsmetoder när du vill sprida ett budskap. Att trycka upp en t-shirt med tryck kan vara ett utmärkt sätt att få människor att uppmärksamma det du har att säga . Oavsett om du har en tydlig slogan eller bara en logotype gör det att du påbörjar arbetet med att jobba in ditt varumärke.