Nycklarna till bra marknadsföring

Det finns mängder och åter mängder av lärdomar om vad som är bra marknadsföring. Utan att göra det alltför komplicerat kan man dock komma väldigt långt med ett fåtal grundläggande idéer. Det handlar trots allt om att sälja varor, tjänster eller budskap till människor. Även om det finns fog för att säga att vi är komplexa varelser så visar dock marknadsföringspsykologin att vi på avgörande vis är väldigt enkla. I den här texten ska vi kolla på några basala nycklar till hur du kan marknadsföra vad du vill.

Du har förmodligen klurat ut att det här inlägget är marketing. Nu får jag inte superbra betalt för att skriva detta, det betyder dock inte att jag inte gör mitt bästa. Det här är de bästa tipsen om hur man utformar bra marknadsföring som jag lärt mig. Men det finns alltid mer att lära sig. Svenska Managementgruppen har gjort det till sitt uppdrag att erbjuda ledarskapsutbildningar som är förankrade i verkligheten. Vad det betyder är att du med en executive mba från dem har fått kunskaper som gör konkret nytta i vardagen i ditt yrkesliv.

Var unik!

Att vara unik ställer höga krav på din kreativa förmåga och det är såklart inte säkert att du når hela vägen fram. Vad det här tipset innebär är dock att du ska lägga ned extra mycket tid på att fundera över och utveckla vad som är unikt med vad du erbjuder. Fråga dig varför du gör vad du gör, om du kan svara på den frågan har du kommit ett steg närmare att formulera ditt unika säljbudskap.

Spela ett långt spel

Vad menar jag med det? Jo, att du utifrån ditt varumärkes identitet ska utveckla en marknadsföringsstrategi som du sen håller dig till. Det är så du bygger upp ett varumärke som människor minns. Med det sagt ska du självklart vara responsiv i förhållande till marknaden – men reagera inte för snabbt och ta stöd i den strategi du utvecklat. En väl genomarbetad strategi håller även när det blåser.

Sälj vad människor behöver

Det här är förmodligen det mest grundläggande tipset av dem alla, och egentligen inte strikt marknadsföring, eller? Nåja, om du tänker på det så förefaller det meningslöst att försöka sälja tjänster eller varor som människor absolut inte vill ha. I det fallet spelar det ingen roll hur väl uttänkt din marknadsföringstrategi är, eller hur tydlig identitet ditt varumärke har. Men, om du nu vet att det du säljer är attraktivt så är en av de viktigaste frågorna du bör ställa dig själv: hur får jag folk att förstå att de behöver det jag säljer? Om du lyckas utforma marknadsföring som övertygar folk om att just dina produkter är vad de behöver så har du ditt på det torra.

Lämna ett svar