Både när det kommer till företag och personer mitt i karriärer har det blivit allt mer viktigt att synas online. För genom att visa det du har att erbjuda kommer du inte längre att begränsa dig till en geografisk plats eller till ditt nätverk. Och det behöver inte vara svårt utan du kan börja redan idag med några små steg. Till exempel erbjuder idag LinkedIn ett enkelt sätt att lägga upp ditt CV för att attrahera rekryterare eller andra nätverk. För ett företag kan annonser online vara ett mer kostnadseffektiv sätt att marknadsföra sig.
Såhär gör du
Svenskar var tidigt ut med att ha dator hemma i hushållen. Dessutom har Sverige en välbyggd infrastruktur när det kommer till internetåtkomst jämfört med andra delar av världen. Och nu är det dags att svenskar lär sig synas på internet. Ett effektivt sätt som inte kostar något är sociala medier. Till exempel erbjuder Facebook ett enkelt sätt att starta en gratis företagssida som du kan uppdatera allt eftersom företaget utvecklas. Via Facebook kan du sedan betala för marknadsföring för en låg kostnad jämfört med om du skulle köpa en annonsplats i dagstidning. Starta också en egen hemsida för ditt företag eller CV och hänvisa till den i din email-signatur och på visitkortet.
Bygg upp en trovärdighet
Med hjälp av nätet kan du också kolla upp hur konkurrensen ser ut inom din bransch: finns det flera företag i din närhet som liknar din? Hur ser deras marknadsföring och onlinenärvaro ut? Analysera och tänk ut hur du kan göra det annorlunda och bättre. Ett annat sätt är att köpa annonsering i sökresultat via Google AdWords som bland annat erbjuder per-klick-betalning. Oavsett om du väljer sociala medier eller Google AdWords så handlar det om att ständigt uppdatera och underhålla sin onlinenärvaro och bygga upp en trovärdighet. För kom ihåg att den bästa marknadsföringen är inte den betalda – utan den som sker genom nöjda kunder.
ya4ix1