Marknadsföring på sociala medier – detta ska du undvika!

Att använda sig av sociala medier för att marknadsföra sig själv och sitt företag är idag mycket vanligt. Tack vare sociala medier kan man på ett snabbt, enkelt och billigt sätt nå ut till miljontals människor inom loppet av ett litet klick. För att lyckas med detta gäller det såklart också att man är aktiv. Att bara starta upp ett konto kommer inte att leda till att du får sprida företagets budskap eller visa upp dina produkter. Du måste själv lägga ner tid på att se till att marknadsföringen sker på rätt sätt.

Vad är då rätt sätt och finns det några saker som man bör undvika? Absolut! Det finns många saker du som företagare bör se upp med när du vill marknadsföra dig i sociala medier och liknande kanaler. Det spelar ingen roll om du vill marknadsföra din begravningsbyrå i Västerås som hjälper människor att gå vidare i sorgen eller om du vill att människor ska få nys om din nya nattklubb. Alla företag som vill använda sig av sociala medier bör undvika nedanstående punkter!

Se upp med detta – om du vill lyckas med marknadsföringen

Du börjar utan någon form av strategi

Visst kan det kännas som en barnlek att komma igång på sociala medier, men detta gäller främst om du ska starta upp ett privat konto. Ska du starta upp och börja marknadsföra ditt företagskonto gäller annat. Du bör se till att du har en tydlig strategi som förklarar vad, var hur och vem som marknadsföringen ska riktas till.

Du väljer att köpa dina följare och likes

Vi förstår att det kan kännas lockande att betala för att få företagskontot eller ett inlägg att se väldigt populärt ut, men vi avråder starkt från att betala för likes och följare. Om du har 40.000 personer som följer ditt konto, men bara 240 som gillar dina inlägg kommer det att bli tydligt att du har fuskat. Det är heller ingen idé att ha följare som inte bryr sig om ditt företag. Här får du verkligen vad du betalar för, inget mer än följare och gillamarkeringar helt utan betydelse.

Du pratar bara om dina produkter och företaget

Det här är faktiskt ett större misstag än många kan tro – att du bara pratar om dig själv. Visst ska du se till att marknadsföra dig och ditt företag, men glöm inte bort att även posta inlägg av annat slag som kan vara relevant för dina följare. Det spelar ingen roll vem det är som i grunden har lagt upp posten. Det viktigaste är att du får dina kunder att stanna till när de skrollar förbi dina inlägg och att de finner dem intressanta och kvalitativa.

Kommentera