Marknadsföring på sociala medier

 

Om du planerar att arbeta med marknadsföring i framtiden eller om det redan ingår i din nuvarande roll vet du säkert att sociala medier är en utomordentligt viktig del. Det är på sociala medier som en stor del av dagens marknadsföring redan sker – och det kommer bara att öka framöver. Tack vare sociala medier går det nu att finkalibrera sin marknadsföring på ett nytt sätt för att på så sätt nå ut till nya målgrupper. Det är bara en av anledningarna till att varje marknadsföringsintresserad person bör lära sig vad det innebär att göra reklam på Instagram, Facebook, Twitter och de andra plattformarna.

Group of Business People Working on an Office Desk

En aspekt som många PR-människor är intresserade av är att hitta rätt målgrupp. Det stora problemet som de klassiska marknadsföringskanalerna – som i tidningar eller på planscher på stan – har dragits med är att det är en förhållandevis dyr investering för att nå en så procentuellt sett liten grupp. Om du exempelvis vill sälja en bil och sätter in den i tidningen kan du räkna med att majoriteten av alla läsare snabbt bläddrar förbi. De är helt enkelt inte intresserade av en bil i nuläget. På sociala medier går det dock att använda sig av data om användaren och därmed rikta annonserna till den som kan tänkas vara intresserad av produkten i fråga.

Samtidigt är sociala medier också ett sätt att nå brett. Här finns nämligen målgrupper som kanske inte läser dagstidningar eller tittar på linjär tv. Dessutom skrider marknadsföring på sociala medier över alla landsgränser. Det gör att en annons kan ses av användare oavsett var de befinner sig i världen – så länge du önskar att de ska se den. På så sätt blir sociala medier ett effektivare sätt att rikta sina annonser mot nya människor som annars inte skulle få syn på budskapet.

Marknadsföring på sociala medier har också fördelen att det kan vara billigare. Visst kostar en annonsplats på de stora plattformarna, men det är ändå betydligt mer prisvärt än att köpa reklamtid på en stor tv-kanal. Dessutom kan du göra en annons med små medel istället för att sätta igång med en kostsam reklam-tv-produktion.